De thuisbatterij door de ogen van Michiel
Sinds oktober vorig jaar is Michiel aangesloten bij Otovo als installateur voor thuisbatterijen. Samen met zijn team bedient hij de hele Nederlandse markt, zowel zakelijk als particulier. Zijn interesse in batterijen begon toen hij zocht naar een manier om nog steeds gebruik te maken van zonne-energie tijdens stroomuitval. Nu, vier jaar later, ziet hij thuisbatterijen niet alleen als een oplossing voor stroomuitval, maar ook als een belangrijke stap richting duurzaamheid en energietransitie waar hij zich graag voor inzet.
Achtergrond
‘Na de coronacrisis ben ik bij Coolblue gaan werken, op de afdeling zonnepanelen. Dit was mijn eerste kennismaking met duurzame energie. Tegelijkertijd ontwikkelde mijn ouders interesse in zonnepanelen. Mijn vader wilde ze al direct graag op het dak, maar mijn moeder vond ze niet om aan te zien en dat was de doorslaggevende factor. Uiteindelijk heeft zij echter een boek gelezen over een wereldwijde stroomstoring en begon ook zij het belang van duurzame energie in te zien. Het enige waar ze mee zat, was dat ze niets aan de zonnepanelen hadden, mocht het net uitvallen. Dit was het moment waarop thuisbatterijen op mijn pad kwamen. Naast mijn werk bij Coolblue besloot ik een eigen bedrijf op te richten dat zich hierin specialiseerde', vertelt Michiel.
Het heil van de thuisbatterij
‘Toen ik net begon met mijn bedrijf, keek ik veel af van België en Duitsland. Het net is daar veel instabieler dan hier, dus ze zijn daar al verder met de batterijen. Het was voor mij meteen duidelijk dat de thuisbatterij een mooi duurzaam streven is. Zonder een thuisbatterij saldeer je namelijk 70% van je zonne-energie, maar met een thuisbatterij ben je in staat om 70% tot 80% zelf te gebruiken. Daarnaast maak je het net weer wat rechter. Iedereen heeft het over de netcongestie en dat we meer kabels moeten leggen. In mijn ogen heeft de huidige overbelasting op het net te maken met een kloof tussen de opwekking en het verbruik. Als 80% van Nederland besluit over te gaan op een thuisbatterij, is het netprobleem voor een groot gedeelte opgelost. Dit is sneller dan nieuwe kabels trekken.’
‘Daarnaast is het ook nog eens zo dat het financieel enorm aantrekkelijk is, als je in de gelegenheid bent om te gaan handelen. Met een dynamisch energiecontract behaal je echt winst. Zo verkoop je namelijk stroom op de momenten dat er weinig beschikbaar is op het net. Met deze combinatie is de terugverdientijd tussen de zes en acht jaar. De fabrieksgarantie op een batterij is vijftien jaar en de huidige levensduur ongeveer twintig jaar. Tel uit je winst.’
Wist je dat je naast de fabrieksgarantie van de thuisbatterij ook nog eens tussen de vijf en tien jaar servicegarantie krijgt van Otovo? Bekijk de garantiepagina voor meer informatie.
De reden om geen thuisbatterij te kiezen
‘In principe is de thuisbatterij geschikt voor iedereen met een voldoende hoog energieverbruik. De batterijen zijn namelijk stapelbaar. Ze zijn verkrijgbaar vanaf 3 kWh, maar deze kleinere capaciteit is niet altijd financieel aantrekkelijk. Naast de aanschaf van de batterij zelf moet je namelijk ook rekening houden met de kosten van een managementsysteem, een omvormer en de installatie. Wanneer je het totaalplaatje bekijkt, wordt het financieel interessanter vanaf een capaciteit van 10 kWh. Soms ontvangen we vragen van mensen die geïnteresseerd zijn in een thuisbatterij, maar die ook nog enkelglas hebben en hun huis nog niet voldoende geïsoleerd is. In dat geval adviseren we altijd om eerst deze aspecten aan te pakken. Als er dan nog budget beschikbaar is, is de thuisbatterij een goede optie. Kortom: in principe is het geschikt voor iedereen, maar wel met de juiste capaciteit en energieverbruik’, aldus Michiel.
Het installatieproces van a tot z
De installatieprocedure bestaat uit een voor- en natraject en natuurlijk de installatie zelf. Michiel neemt je mee in alle fases:
Voorafgaand de installatie
‘Ik voer zelf graag de installaties uit; dat is waar mijn kracht ligt. Otovo neemt de rest voor zijn rekening: het administratieve werk, de service en eigenlijk de hele back-office. Hierdoor zijn we goed op elkaar ingespeeld en kunnen we allebei doen waar we goed in zijn. Zo krijg ik foto’s aangeleverd van de Technical Manager en aan de hand hiervan maak ik de inschatting of het haalbaar is om meteen te installeren, of dat er nog extra werkzaamheden nodig zijn. Soms twijfel ik, dan maak ik een afspraak op de locatie. Ik bekijk de meterkast, de plek waar de batterij moet komen en naar het kabeltraject. Zodra dit allemaal helder is, plannen we de installatie. De installatie gebeurt altijd in één dag. Op de dag zelf nemen we alles nog even door en dan gaan we aan de slag.’
Tijdens de installatie
‘Er is een elektricien aanwezig die zich buigt over de aansluitingen en iemand die de batterij tilt naar de standplaats. Vanuit daar beginnen we aan het kabeltraject en hangen we de omvormer op. Vervolgens testen we of alles goed werkt en leggen we uit hoe de batterij werkt, waar je wel en niet aan mag zitten en hoe de app werkt. De achterkant van de batterij is bij voorkeur verboden gebied, tenzij je elektricien bent. Om de batterij uit en aan te zetten, plaatsen we een werkschakelaar. Dit is een extra schakelaar tussen de omvormer en de batterij. Een reden om de batterij uit te zetten, is bijvoorbeeld als je in de meterkast moet werken. Dat is veiliger als de batterij uitstaat.’
Na de installatie
‘Tot slot monitoren we het systeem een dag nadat we zijn geweest. Bij het monitoren kijken we of de batterij niet te snel leeg gaat, of hij goed oplaadt en of de onlineomgeving goed werkt. Je hebt in deze omgeving verschillende instellingen en verschillende profielen om de batterij op aan te sluiten. Mocht je willen handelen met de batterij, is het belangrijk dat je het juiste profiel kiest. Doordat we dit achteraf allemaal nog eens goed nalopen en testen, weten we zeker dat we kwaliteit hebben geleverd en waarborgen.’
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden in jouw situatie? Neem dan een kijkje op de batterijpagina en vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Een thuisbatterij is voor iedereen
‘Het maakt niet echt uit waar je woont, of hoe de locatie eruit ziet. Dit is nooit een probleem om een batterij wel of niet te installeren. Het voortraject is hierin belangrijk: het goed voorbereiden op de installatie zelf. En zelfs met die goede voorbereiding, is het weleens voorgekomen dat de uitvoer niet mogelijk was hoe wij het hadden bedacht. In dat geval is flexibiliteit belangrijk. Zo hebben we een keer gehad dat de kabelkoof volgestort bleek te zijn. Toen hebben we met de klant besproken dat we de kabels buitenom achter de regenpijp gingen trekken. En dat was dat.’
‘Een thuisbatterij is voor iedereen interessant, mits je dus voldoende capaciteit en verbruik hebt. Hoewel het een kostbaar apparaat is, biedt Otovo je de mogelijkheid om de batterij in termijnen te betalen. Zo is hij niet alleen voor de elite, maar dus echt voor iedereen.’
Benieuwd naar een kostenindicatie? Laat dan je gegevens achter via onderstaand formulier en onze technische adviseurs nemen zo snel mogelijk contact met je op.